Hulp bij bezwaar maken bij de huurcommissie

Hulp bij bezwaar huurcommissie voor huurverlaging

Huur jij een woning en wil je bezwaar maken bij de huurcommissie?

 

Dan komt hier een hele hoop bij kijken. Iets waar jij zelf misschien helemaal geen zin in hebt. Onze aanhuurmakelaars kunnen jouw helpen met dit bezwaar. We nemen dit helemaal voor jou uit handen en je betaalt ons alleen bij succes. Geen succes = geen kosten.

 

In de volgende situaties kunnen wij je helpen met bezwaar bij de huurcommissie

  1. Je wilt een huurverlaging omdat je volgens het systeem van huurpunten (waarschijnlijk) te veel huur betaalt
  2. Je wilt dat onderhoudsgebreken nu een keer worden opgelost en/of wilt in de huur gecompenseerd worden (huurverlaging) voor het feit dat de onderhoudsgebreken er (nog) zijn
  3. Je vindt dat je te veel servicekosten betaalt
  4. De verhuurder heeft de huur met een te hoog percentage verhoogd dan wettelijk is toegestaan
  5. De huur is na een verbouwing en/of verbetering aan de woning door verhuurder voor een te hoog bedrag verhoogd

 

Hoe werkt ons huurcommissie-bezwaarservice?

  1. We plannen eerst een call waarin we vrijblijvend met jou doornemen wat het probleem is. Als je hier je gegevens achter laat, of je stuurt ons een e-mail (info@vkmakelaars.nl) dan nemen wij contact met je op om deze call te plannen.
  2. In onze call willen wij van je weten om welke adres het gaat, hoe lang je daar al huurt en wat het probleem precies is. Alles wat we bespreken blijft vertrouwelijk.
  3. We proberen gelijk een goede inschatting van de kans van slagen te maken van een procedure bij de huurcommissie en delen dit direct met je. Dit kost je allemaal niks en is geheel vrijblijvend.
  4. Besluit jij om ons opdracht te geven om namens jou het bezwaar aan te gaan vechten bij de huurcommissie, dan sturen wij je eerst onze ‘Opdracht tot dienstverlening’ welke je ter akkoord online makkelijk kan ondertekenen samen met een machtigingsformulier waarin je ons naar de huurcommissie toe machtigt om namens jou het bezwaar te gaan maken.
  5. Vervolgens willen wij van jou de volgende zaken ontvangen: de getekende huurovereenkomst, de gegevens van de verhuurder en alle relevante bewijsstukken die er zijn. Denk aan foto’s van gebreken, communicatie met de verhuurder et. cetera.
  6. Wij gaan een bezwaarbrief opstellen en samen met alle relevante bewijsstukken indienen bij de huurcommissie.
  7. De huurcommissie zal mogelijk een bezoek willen plannen in de woning zelf. In ieder geval als het gaat om een huurverlaging vanwege te weinig huurpunten. Daar dien jij zelf bij aanwezig te zijn. De communicatie verloopt verder gewoon via ons.
  8. Wij zijn het gehele proces het aanspreekpunt voor de huurcommissie en bewaken de voortgang.
  9. Wij een uitspraak van de huurcommissie in jouw voordeel (en alleen in dat geval) sturen wij jou een factuur voor onze service.

 

Veelgestelde vragen

Kan de verhuurder mijn huur opzeggen als ik bezwaar maak bij (via jullie) bij de huurcommissie?

Kort antwoord: nee. Daar wordt je goed voor beschermd in Nederland.
Stel jij hebt ergens een huurcontract voor bepaalde tijd dat over een paar maanden afloopt. Als je dan nu bezwaar gaat maken bij de huurcommissie, dan kan je de klok er op gelijk zetten dat de verhuurder jou geen nieuw huurcontract meer gaat aanbieden na afloop van je contract. Gelukkig weten wij precies hoe je dit kan tackelen en hier niet mee in de problemen komt.

Tot wanneer kan ik in bewaar gaan tegen een te hoge huurprijs?

Als je een contract hebt voor onbepaalde tijd hebt, dan kan dat alleen in de eerste 6 maanden van jouw huurcontract. Daarna niet meer. In de meeste gevallen hebben mensen echter een tijdelijke overeenkomst van 1 of bijvoorbeeld 2 jaar. In die gevallen kan je de bezwaar maken tegen een (mogelijk) te hoge huur tot 6 maanden nadat een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd is geworden.

Wanneer wordt een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd?

Het opmerkelijke is dat je vaker een contract voor onbepaalde tijd hebt dan je denkt. Het zit zo: om van een huurder nog af te kunnen, mag je in Nederland altijd maar 1 keer een huurder een contract geven van maximaal 24 maanden. Dat kan een huurcontract zijn voor bijvoorbeeld 6 maanden, 12 maanden, 16 maanden of 24 maanden, dat maakt niet uit, zo lang de max maar 24 maanden is. Is het huurcontract afgelopen en heb jij opnieuw een huurovereenkomst voor bepaalde tijd gesloten met de verhuurder? Dan is dat volgens de Nederlandse wet direct een huurcontract voor onbepaalde tijd geworden (dat er ‘bepaalde tijd’ in het contract staat heeft geen juridische betekenis meer). Huur jij al langer dan het huurcontract dat jij hebt maar heb je nooit een nieuw huurcontract gekregen, dan maakt dat niet uit. Je zit er dan ook al direct voor onbepaalde tijd. Als je wilt weten of bezwaar maken wel of geen zin hebt, kan je gewoon contact met ons opnemen.

Ik huur een woning in de vrije sector. Heeft bezwaar maken wel zin?

Je huurt pas in de vrije sector als die woning echt voldoende huurpunten heeft. Als je contact met ons opneemt en we weten om welke woning het gaat, dan kunnen wij waarschijnlijk al goed een inschatting maken of die woning daadwerkelijk een vrije sector woning is of niet.

Wat kost deze service?

Je betaalt ons enkel op basis van no cure no pay.
Bij succes van de zaak betaal je ons 25% over het bedrag dat wij voor je terugverdienen met een minimum van €1750,- incl. btw. Hoe dat werkt leggen we hieronder uit in 3 voorbeelden.

Bij een zaak voor het aanvechten van de servicekosten of een mogelijk onterecht verhoogde huur, betaal je gewoon een vast tarief bij succes van €1750,- inclusief btw.

Je betaalt ten alle tijden zelf de kosten van procedurekosten van de huurcommissie á €25,-

Voorbeeld I
Jij betaalt nu ergens €1250,- aan huur. Je huurt daar al 12 maanden. Je vermoed dat jij te veel betaalt en schakelt onze bezwaar-service in. Wij winnen de huurcommissie zaak voor je en de huurcommissie verlaagt jouw huur met terugwerkende kracht naar €750,- per maand. De verhuurder moet jou van de huurcommissie de teveel betaalde huur (12 maanden x €500,- te veel betaalde huur terug betalen). Jij verdient dus €6000,- terug. Onze vergoeding is 25% van €6000,-  (=€1500,-) met een minimum van €1750,-. Echter omdat ons drempelbedrag dus €1750,- is, ben jij ons €1750,- verschuldigd.

 

Voorbeeld II
Jij betaalt nu ergens €1500,- aan huur. Je huurt daar al 12 maanden. Je vermoed dat jij te veel betaalt en schakelt weer onze bezwaar-service in. Wij winnen de huurcommissie zaak weer voor je en de huurcommissie verlaagt jouw huur met terugwerkende kracht naar €750,- per maand. De verhuurder moet jou van de huurcommissie de teveel betaalde huur (12 maanden x €750,- te veel betaalde huur terug betalen). Jij verdient dus €9000,- terug. Onze vergoeding is 25% van €9000,-  (=€2250,-).

Voorbeeld III
De verhuurder verhoogt jouw maandelijkse huur plotseling met 9%. Je wilt dit aanvechten en schakelt onze hulp in. Wij helpen je en winnen de zaak voor je. Je betaalt ons dan een vast tarief van €1750,-. Winnen we niet, dan heb je ook geen kosten aan ons.

 

Wil je gebruik maken van onze huurcommissie-bezwaar-service?

Laat dan even je gegevens achter via dit contactformulier of stuur ons een mailtje op info@vkmakelaars.nl

We bellen je dan (geheel vrijblijvend) binnen 1 werkdag en alles wat we bespreken blijft vertrouwelijk.

Klaar om jouw droomhuis te kopen?

Laten we kennis maken

Wij zijn je graag van dienst. Kopje koffie inplannen?