Je wilt je woning gaan verkopen en je ziet nu al door de bomen het bos niet meer. Honderden makelaars, iedereen heeft er wel een mening over, torenhoge kosten en allemaal termen en begrippen waar je oren van gaan klapperen.

Help! Waar moet je op letten en wat moet je doen?

Ok, laten we eerst even kijken naar het doel dat je voor ogen hebt. Dat is succesvol je woning verkopen.

Als we vervolgens uiteenzetten wat ‘succesvol’ dan voor de meeste woningverkopers inhoudt, dan denken we aan:

  1. Maximale opbrengst uit de verkoop halen
  2. Professionele begeleiding
  3. Juridisch kloppend
  4. Gunning aan leuke mensen (geldt voor een klein deel van de verkopers)


Ad 1: Maximale opbrengst uit de verkoop van je woning halen
De fout die veel mensen maken, is dat ze zich doodstaren op de kosten die ze aan de makelaar hebben. Dit voelt als directe kosten waar ze een spaarpot voor kapot moeten slaan. Veel mensen willen bezuinigen op die makelaarskosten. Dit is dan ook een van de redenen waarom internetmakelaars als Makelaarsland steeds meer terrein winnen.

Maar laten we nu eens naar het hoofddoel kijken: een maximale opbrengst uit de verkoop van je woning halen. Wat doet een goede makelaar nou precies om dat voor elkaar te krijgen? Jouw makelaar:

  • stopt veel aandacht en tijd in een echt goede waardebepaling van je woning.
  • vertaalt zijn waardebepaling van je woning in een verkoopofferte waarin hij ook zijn courtage offreert.
  • stelt een slim verkoopplan voor je op. Hierin wordt een doordachte verkoopstrategie voor de woning uitgeschreven en wordt er advies gegeven om de woning zo slim mogelijk te gaan presenteren.

Dan volgt de ‘in-verkoop-name’ waarbij hij:

  • een professionele fotograaf verzorgt die je woning goed en uitnodigend in beeld brengt.
  • de woning inmeet voor plattegronden en het bepalen van de oppervlakte, en
  • verzamelt alle informatie en stukken die nodig zijn om de advertentie en het verkoopdossier compleet te maken voor de verkoop.

De advertentie wordt geschreven en na groen licht van jou gaat je huis ‘live’.

Dan volgen de bezichtigingen. Jij bent daar niet bij. Het enige wat jij moet doen is die ochtend je huis spic en span achterlaten voordat je naar je werk gaat. Jouw makelaar is niet emotioneel betrokken bij de woning. Jij bent dat wel. Iedereen is dat namelijk bij zijn eigen woning. Een goede makelaar voelt aan wat de kijkers belangrijk vinden, wat ze willen horen, maar ook wanneer ze even niks van toelichting willen horen. Ons kantoor heeft regelmatig verkoopopdrachten van klanten die bij ons een bezichtiging hebben gehad en voelden dat wij naar hen luisterden. Niet alleen verbaal, maar juist ook non-verbaal.

Dan volgt een 1e bieding. Maar er zijn meer geïnteresseerden. In de verkoopbrochure heeft je makelaar een Amsterdams biedingssysteem gehanteerd, maar is het ook wel zo slim om dat te handhaven? Zou het omgooien van het biedingssysteem naar een open inschrijving niet een veel en veel beter resultaat kunnen opleveren voor jou? Hij maakt een afweging, overlegt die met jou en gooit het roer om. Die vrijdag voor 16.00u moeten alle biedingen binnen zijn. Je makelaar belt jou om 16.05 op en loopt de hoogste 5 biedingen met je door. € 340.000, 346.000, 351.000, 355.555 en tot slot….. € 360.000!!!

Er zijn meer dan 40 kijkers die je woning bezichtigd hebben in 1 week tijd en het resultaat is een prachtig verkoopresultaat! Jouw makelaar heeft het maximale voor je eruit gehaald door een nauwkeurige voorbereiding, slim advies, uitstekende presentatie, slimme verkoopstrategie, goed verzorgde rondleidingen, snel schakelen en voldoende deelnemers te winnen om mooie biedingen los te krijgen.

De moraal van dit verhaal is dat je jezelf goed moet afvragen of je wil gaat bezuinigen op je makelaarskosten. Bovengenoemde bemiddeling had je misschien € 4.500 aan courtage gekost, maar had je ditzelfde resultaat ook bereikt als je deze werkzaamheden voor een groot deel zelf had gedaan via een internetmakelaar? Denk hier goed over na.


Ad 2: Professionele begeleiding
Als verkoper van een woning heb je veel aan je hoofd. Je hebt waarschijnlijk al wat nieuws gekocht of misschien is het wel een woning die je moet verkopen door het verlies van een dierbare. Hoe dan ook, jij moet als verkoper echt goed ontlast worden in de werkzaamheden die er allemaal liggen in het verkoopproces. Dit is nou precies een van de belangrijkste taken van een makelaar. Hij moet ervoor zorgen dat jij de gehele verkoop aan hem kan overlaten. Zelfs als de makelaar in zijn verkoopplan dringend adviseert om taken uit te voeren die je woning aantrekkelijker maken voor de verkoop, dan heeft hij hiervoor precies de juiste mensen klaarstaan die dit helemaal voor jou kunnen doen.

Ad 3: Juridisch
Maar daarnaast is het heel belangrijk dat voor, tijdens maar ook vooral na de verkoop problemen worden voorkomen. Hij zal jouw woning en alle juridische-, kadastrale-, onderhoudstechnische- en bouwkundige kenmerken en bijzonderheden die daarop liggen nauwkeurig in kaart brengen en betrekken in het verkoopproces. Er is een dagelijks steeds groter wordende hoeveelheid jurisprudentie over geschillen. Denk aan fouten in meetrapporten, houtworm, constructieve gebreken, beperkte rechten etc.

Ad 4: Gunning en emotie
Zoals al eerder gezegd, jij als woningeigenaar bent altijd emotioneel betrokken bij de woning. In het leeuwendeel van de transacties wordt een woning verkocht omdat men zelf een andere woning heeft gekocht. Hier heb jij een flink bedrag voor moeten betalen en logisch is dat je voor je eigen woning eveneens een zo goed mogelijk verkoopresultaat wilt behalen. Maar voor veel mensen is het ook van grote waarde dat er prettige mensen komen wonen. Vaak zie je dat prettige mensen bekenden of vrienden van vrienden van de verkopers zijn. Er is helemaal niks mis met gunning en dat recht van gunning zal een goede makelaar ook vermelden in zijn verkoopbrochure. Het gaat echter om een hoop geld in combinatie met emotie en het is altijd beter om de bezichtigingen en onderhandelingen door een professionele bemiddelaar te laten doen. Deze zorgt dat de gunning niet onder invloed van emotie plaatsvindt voor een onrealistisch lage verkoopprijs maar onder invloed van de andere geïnteresseerden meer op peil blijft.