Beleggingsmakelaar

Beleggingsmakelaar

Beleggingsmakelaar voor beginnende en ervaren beleggers

 

Wij helpen beginnende en ervaren vastgoedbeleggers in het A – Z traject in het vinden, scannen, filteren, aankopen, verhuur klaar maken, verhuren en beheren van beleggingspanden. Zie deze service als een ‘one-stop-shop’ voor de vastgoedbelegger die weet wat hij/zij wilt.

Voor wie is een beleggingsmakelaar geschikt?

Onze doelgroep voor specifiek de dienst die wij aanbieden als ‘beleggingsmakelaar’ zijn beleggers welke die hun vastgoedportefeuille willen opbouwen of uitbreiden en volledig ontzorgt willen worden in het gehele proces. En met volledig ontzorgt bedoelen we echt: wij regelen alles. Het enige dat de klant regelt is de financiën.

Onze klanten dit type dienst hebben voldoende eigen middelen om aankopen (grotendeels) uit eigen middelen te kunnen bekostigen. De klant moet snel kunnen schakelen en een duidelijk doel willen nastreven en bereid zijn om het vertrouwen aan ons om zo snel efficiënt te werken. Met beleggingsvastgoed en onroerend goed worden er ruimere mandaten gehanteerd om zo efficiënt te kunnen bieden/onderhandelen, derden aan te sturen, zaken te regelen en huurders te werven. Als klant heeft u natuurlijk altijd de eind regie.

Waarom VK Makelaars als beleggingsmakelaar?

Wij werken samen met dealsourcers en via hen zoeken wij naar interessante vastgoedinvesteringen. Het kan zijn dat dit woningen zijn, gehele portefeuilles of een complex waarin wonen en kantoor en/of winkel gemengd zijn. De focus ligt altijd op residentieel vastgoed (woningen) in heel Nederland.

Onze Werkwijze
Het traject is opgedeeld in vier verschillende fases met verschillende stappen. Je bepaalt zelf als klant van welke diensten je gebruikt wilt maken.

 

Fase Dienst Kosten
Intake Vrijblijvend gesprek Gratis
A Aankoop 3% van de koopsom incl btw
B Projectbegeleiding 2% van de koopsom incl btw
C Verhuur 1 maand huur + btw
D Beheer 7% van de huur incl. btw

   

Voordat we de verder gaan hebben we een (gratis) intake gesprek.

 

Intake

Vrijblijvend gesprek
We starten met een intake. Eerst willen wij een duidelijk beeld hebben de doelen die onze cliënt voor ogen heeft, de beschikbare eigen middelen, het type vastgoed, de termijn waarin men wilt gaan beleggen, de behoefte en de verwachtingen die de klant heeft.

Contract
Wij stellen de samenwerkingsovereenkomst op met daarin duidelijk onze werkwijze, zoekwens, onze mandaten, het pakket aan diensten en de kosten. Pas na ondertekening van het contract gaan wij aan de slag.

Fase A: Aankoop

A1: Zoeken

 Wij gaan actief geschikte panden zoeken. Hierin maken wij gebruik van een selectie betrouwbare dealsourcers, ons netwerk, internet, social media, advertenties en andere on- en offmarked places.

A2: Toetsing

 Wij toetsen of deals interessant zijn. Hierin houden we rekening met huurpunten, de realistische markthuur, rendement (BAR én NAR), regelgeving (landelijk en regionaal), vergunningen, de gezondheid van de VvE, of verhuur is toegestaan, de bouwkundige aandachtspunten, de juridische aandachtspunten en de kosten om de woning(en) verhuur klaar te maken. Omdat wij in heel Nederland zoeken voor onze klanten een woning vaak niet gelijk live door ons bezichtigd. Het werk wordt eerst grotendeels vanachter het bureau gedaan. Na een succesvolle onderhandeling (en vóór het tekenen koopakte) volgt pas een inspecterende bezichtiging. Blijkt uit dit bezoek dat het vastgoed en de deal anders (slechter) uitpakt dat geschetst en gecalculeerd, dan kan de deal altijd nog ontbonden worden.

A3: Bieding

In de meeste gevallen zullen wij de deal voorleggen aan onze opdrachtgever met het verzoek akkoord te gaan op een plan van aankoop en minimum + maximum aankoopsom waarin wij willen proberen het pand aan te kopen. Als opdrachtgever kan je ons ook (uiteindelijk) het mandaat geven om binnen afgesproken criteria deals te maken. We kopen dan aan onder ‘nader te noemen meester’.

A4: Aankoopfase begeleiden
Als de mondelinge koop gelukt is, zorgen wij dat:
  • Wij de woning zelf z.s.m. kunnen bekijken
  • Indien afgesproken er een bouwkundige keuring wordt geregeld
  • Indien er toch een stuk gefinancierd moet worden er direct een taxateur wordt aangestuurd
  • Er een notaris wordt geregeld
  • Alle benodigde stukken worden aangeleverd bij de verkopende makelaar
  • Wij de koopakte punt voor punt controleren
  • De koopakte z.s.m. door alle partijen wordt getekend
  • Er een afspraak wordt gemaakt voor de inspectie en voor de overdracht

Fase B: Projectmanagement

B1: Huurpunten optimalisatie
Wij zorgen eerst dat er een huurpunten advies wordt opgesteld door een van onze vaste partners.
Hierin wordt een maatwerkadvies opgesteld waarin duidelijk wordt welke aanpassingen en verbeteringen er moeten worden gedaan om de woning in de vrije sector te krijgen. Vaak betekent dit dat er verbeteringen in de duurzaamheid van de woning moeten worden aangebracht en meer comfort en luxe in de woning moet komen. Voor meer informatie hierover, zie ook deze blog.
B2 Projectbegeleiding

In veel gevallen is er een verbouwing nodig en/of aanpassingen aan de woning. Denk aan: aanbrengen dakisolatie, vervangen van het glas naar HR++ glas, nieuwe verwarmingsketel, nieuwe keuken/badkamer of aanpassen van de bestaande, etc.
Wij nemen de gehele projectbegeleiding uit handen. We vragen offertes op, maken de beste deals en doen de gehele begeleiding met aannemers, keuken/badkamerleveranciers, stukadoors, elektriciens, loodgieters, stoffeerders, regelen leegstandscontracten voor de nutsvoorzieningen, etc.

B3: Verhuur klaar

 De woning(en) word(t)(en) geheel verhuur klaar, schoon, gestyled en fit voor de foto’s opgeleverd.

B4: Gemeubileerd verhuren (optie)
Wordt de woning gemeubileerd verhuurd, dan zorgen wij dat de woning slim, praktisch, smaakvol een vooral aantrekkelijk wordt gemeubileerd.

Fase C: De verhuur

C1: Verhuurpresentatie
Wij zorgen dat onze woning fotograaf professionele foto’s, 360 graden foto’s, video maakt. Ook komt er een meetrapport en mooie plattegronden. Wij werken altijd met een professioneel presentatiepakket welke jarenlang mee gaat. Kosten zitten inbegrepen in onze totaalprijs.
C2: Bezichtigingen

 Wij zorgen dat de juiste prospect huurders worden uitgenodigd voor een bezichtiging en zorgen dat deze worden rondgeleid. Dit kunnen wij doen in heel Nederland doordat wij samenwerkingen hebben met andere gerenommeerde makelaarskantoren in heel Nederland. Geschikte en geïnteresseerde huurkandidaten worden uitvoerig gecheckt en er volgt een backgroundcheck via Huurcheck Nederland.

C3: Huur
  •  Er wordt een waterdichte huurovereenkomst opgesteld en afsloten met de huurder.
  • Er vindt een check in plaats waarbij een opleverrapport wordt opgesteld en veel foto’s van de staat van oplevering worden gemaakt welke in dossier bewaard blijven.
  • De termijnen voor indexering en einde huur worden en blijven gemonitord.
  • Klik hier voor meer informatie en alle werkzaamheden in het verhuurproces.

Fase D: Het beheer

D1: Beheer
Hierna verzorgen wij het beheer. Sleutels liggen bij ons op locatie. Wij zijn aanspreekpunt voor de huurders, de buurt, de gemeente, onderhoudspartijen en alle relevante anderen. Ons doel: zorgen dat alles voor zowel de huurder als verhuurder tip top in orde is, alles soepel en naar ieders tevredenheid verloopt en onze klant (de verhuurder) geen omkijken heeft naar zijn/haar beleggingsobjecten.

Wat kost een full service beleggingsmakelaar?

De kosten van een beleggingsmakelaar kunnen verschillen. Bij VKMakelaars kies je namelijk zelf van welke diensten je gebruikt wilt maken. Per onderdeel bedragen de kosten als volgt:

A Aankoopcourtage 3% van de koopsom incl. btw
B Projectbegeleiding 2% van de koopsom incl. btw
C Verhuur 1 maand huur + btw*
D Beheer 7% van de huur incl. btw

 *Dit is inclusief alle uren, alle presentatiekosten en alle promotionele kosten.

Overige kosten
Verder moet je denken aan de volgende kosten:

-Kosten taxateur €1400,-
-Honorarium hypotheekadviseur €3000,-
-Overdrachtsbelasting: 8% van de koopsom
-Kosten van de dealsourcer: varieert van 2-3 % van de koopsom
-Kosten notaris (grofweg €1500,-)
-Kosten bouwkundig keurder (grofweg €400,-)
-Huurpunten adviesrapport  (grofweg €400,-)
-Kosten BENG label (grofweg €350,-)
-Kosten verbouwing
-Kosten inrichting en alle materialen/spullen t.b.v. de woning
-Onvoorziene kosten

Kosten overzicht (voorbeeld)
Bekijk hier het rekenvoorbeeld met alle kosten en het rendement (behorend bij onderstaande voorbeeld uit de praktijk).

Interesse in een beleggingsmakelaar?

Heeft u interesse in een beleggingsmakelaar of wilt u hier graag meer informatie over? Bel ons op 023-2052296 of 06-24640822 of druk op het contactformulier hieronder en neemt binnen 1 werkdag (vrijblijvend) contact met je op.

 

Beleggingsmakelaar voorbeeld uit de praktijk

Voor een klant kopen wij een 2 tal appartementen aan in Noord-Brabant. Totale koopsom €350.000,-De woningen zijn bouwkundig goed, er is een gezonde VvE, verhuur is toegestaan, de woningen hebben genoeg potentie om naar de vrije sector getild te worden en de verwachte markthuur per woning is voldoende om een interessant rendement te behalen dat past binnen de doelstelling van onze klant.

Het gebied is interessant. Er zit een grote stad in de omgeving met een hogeschool, een universiteit, grote internationale werkgevers en goede infrastructuur. Tevens is het een prettige leefomgeving waarvan ook in de toekomst verwacht mag worden dat deze plek altijd in trek zal blijven.

Direct na de mondelinge koop brengen wij een bezoek aan de woningen om te controleren of er geen verborgen gebreken of bijzonderheden aan het licht komen. Er vindt geen bouwkundige keuring plaats omdat dit appartementen zijn in een goed onderhouden appartementencomplex met een goed MJOP en voldoende financiële middelen.

Onze klant reist met ons mee in dit geval. Alles is goed en is groen licht om de koopakte te gaan tekenen. Nadat alles formeel getekend en rond is gaan wij gelijk aan de slag:

De klant wil een deel gaan financieren. Wij onderhouden nauw contact met de hypotheekadviseur, laten een taxatie uitvoeren in verhuurde staat en laten een huurpunten advies opstellen.

Uit het huurpunten advies in combinatie met ons eigen advies voor het aantrekkelijk verhuurbaar maken van de woningen maken wij een plan en gaan wij offertes opvragen voor o.a. 2 nieuwe keukens, nieuwe hoogrendementsketels, nieuwe afwerkvloeren, schilderwerk, stoffering, etc.

Ook maken wij een plan voor geschikte inrichting en aankleding.

Namens onze klant zij we aanwezig bij de sleuteloverdracht en direct hierna begint de aannemer gevolgd door de keukenleverancier, stoffeerder en onze stylingexpert. Ook wordt er EPA adviseur ingeschakeld om het nieuwe verplichte energielabel op te stellen dat nodig is voor de verhuur. De woning wordt geheel schoon en verhuur klaar op foto en video gezet door onze mediapartner, er worden 2d en 3d plattegronden gemaakt, pakkende teksten geschreven en de woning wordt op meerdere verhuurwebsites aangeboden.

Wij voeren de bezichtigingen van geïnteresseerden in de woning en selecteren de top 5 meest geschikte kandidaten. Deze kandidaten worden gechecked (via een achtergrond check) en er wordt een keus gemaakt over de beste kandidaat per woning.

Ook maken wij elk huurdossier compleet met alle verplichte stukken die de huurder aan dient te dragen. Wij zorgen voor dat de VvE ons formeel toestemming geeft voor de verhuur. Wij stellen waterdichte huurovereenkomsten op en laten deze door partijen tekenen.

Daarna sturen wij een betaalinstructie naar de huurder voor de borg, huur en servicekosten. Wij verzorgen de check in met de huurder en zorgen dat bij deze check in zeer nauwkeurig (met veel foto’s) een opnamestaat wordt opgenomen.

Als de huurders eenmaal zitten, blijven wij het aanspreekpunt voor hen en voeren wij het beheer over de woning. Denk hierbij aan: alle communicatie, innen en verwerken van huurpenningen, najagen achterstallige huur, jaarlijkse huurprijs indexeringen, verhelpen gebreken, coördineren onderhoud, aanspreekpunt en gevolmachtigde bij de VvE (zitting nemen in vergaderingen) en bewaken contacttermijnen (i.v.m. huurbescherming).

Tot slot zorgen wij ervoor dat wij leegstand voorkomen. Op het moment dat een huurder heeft opgezegd (of wij opzeggen), dan proberen wij er voor te zorgen dat er met geen of zo kort mogelijke leegstand de woning opnieuw wordt verhuurd. Dit betekent ook dat wij de check out doen, bij gebreken/schade door huurder dit met de huurder af handelen en laten wij noodzakelijk onderhoud/reparaties laten uitvoeren voordat de nieuwe huurder er in gaat (een ‘APK’).

Kosten overzicht (voorbeeld)
Bekijk hier het rekenvoorbeeld met alle kosten en het rendement (behorend bij bovenstaande voorbeeld uit de praktijk).

 

Klaar om jouw droomhuis te kopen?

Laten we kennis maken

Wij zijn je graag van dienst. Kopje koffie inplannen?