Hoe kan ik bezwaar maken via de huurcommissie?

door | jan 12, 2023 | Aanhuurmakelaar

Huur jij een woning en ben je het niet eens met de verhuurder, dan kan je de hulp van de huurcommissie inschakelen. Dit kost je over het algemeen slechts ca. €25,- aan kosten en kan de huurder gelijk krijgt ontzettend vervelend uitpakken voor de verhuurder. Echter, een verhuurder kan ook bezwaar maken bij de huurcommissie als het met iets oneens is jegens de huurder.

Het is vaak onduidelijk hoe je nou de hulp van de huurcommissie moet inschakelen. Helemaal als mensen geen Nederlands spreken. Vandaar dat we dit artikel zo simpel mogelijk aan je uitleggen hoe het werkt. Heb je geen in om dit zelf te doen, dan kan je dit ook geheel door ons laten verzorgen.

Waarvoor kan je allemaal bezwaar maken?

Dit zijn de zaken waarvoor je allemaal via de huurcommissie bezwaar kan maken:

  1. Toetsing aanvangshuurprijs (‘Betaal ik niet te veel huur volgens de huurpunten die mijn woning heeft?)
  2. Klacht over de gedragingen van de verhuurder (Bijvoorbeeld: ‘De verhuurder lost de gebreken die ik bij hem heb aangegeven niet op’)
  3. Energieprestatievergoeding (Bijvoorbeeld als de vergoeding je je betaalt hierover onredelijk is)
  4. Maximalisering huurprijsverhogingen geliberaliseerde huurovereenkomsten (Bijvoorbeeld; ‘Mijn huur is met 5% verhoogd, terwijl dit volgens mij wettelijk maar maximaal 3,3% had mogen zijn’)
  5. Bezwaar tegen jaarlijkse huurverhoging na rappel
  6. Huurverhoging na woningverbetering (Huurder en verhuurder zijn het niet eens over de nieuwe hogere huur nadat de verhuurder een flinke investering/verbouwing heeft gedaan)
  7. Huurverlaging op grond van punten (Bijvoorbeeld: ‘Ik heb uitgerekend dat ik te veel huur betaal op basis van de huurpunten die mijn woning heeft’)
  8. Huurverlaging op grond van onderhoudsgebreken (Bijvoorbeeld ‘Er is geen warm water, er is lekkage, et cetera’)
  9. Huurverlaging op grond van inkomstendaling (Bij sociale huur)
  10. Afrekening servicekosten (Bijvoorbeeld: ‘Ik krijg een naheffing van €1000,- van de verhuurder over mijn energieverbruik en ben het daar niet mee eens’)
  11. Splitsen all-in huurprijs (Bijvoorbeeld: ‘Ik betaal €1000,- all in en de verhuurder vindt dat dit €800,- voor huur is en €200,- voor energie/water’)
  12. Voorschot nutsvoorzieningen (Bijvoorbeeld: ‘Ik betaal nu elke maand een voorschotbedrag van €200,- per maand en ik vind dat veel te hoog en heel onrealistisch.’)

Wat zijn de kosten voor het bezwaar?

De kosten zijn doorgaans slechts €25,- voor de huurder.
Ben je verhuurder, dan kan je ook bezwaar maken. In dat geval zijn de kosten ca. €300,-.

Zorg dat je deze stukken/informatie klaar hebt liggen als je bezwaar gaat maken

-Het getekende huurcontract
-De gegevens van de verhuurder
-De gegevens van jou als huurder
-Alle relevante bewijsstukken. Bijvoorbeeld mails van jou aan de verhuurder waarin jij verzoekt om –onderhoudsgebreken te verhelpen.

Let op bij bezwaar als er (onderhouds)gebreken zijn

Zijn er onderhoudsgebreken en wil je op basis daarvan een verlaging van de huur? Dan is het belangrijk om te weten of je al langer of korter dan 6 maanden huurt. Huur je langer dan 6 maanden, dan moet je eerst de verhuurder in de gelegenheid stellen om de onderhoudsgebreken op te lossen. Hij moet dit dan binnen 6 weken nadat jij hebt verzocht om de onderhoudsgebreken te verhelpen, dit hebben opgelost. Heeft hij dit niet gedaan? Dan kan je DAN PAS bezwaar maken bij de huurcommissie. Zorg wel dat je bewijsstukken (bijvoorbeeld e-mails aan de verhuurder waarin jij verzoekt onderhoudsgebreken te verhelpen) meestuurt met je bezwaar.

Huur jij KORTER dan 6 maanden een woning, dan kan je gewoon direct de procedure ‘Toetsing aanvangshuurprijs’ starten. Er komt iemand van de huurcommissie bij jou langs en je kan dan gelijk aangeven bij dat bezoek welke onopgeloste onderhoudsgebreken er zijn. Dit wordt meegenomen in dezelfde bewaarprocedure.

De taal moet Nederlands zijn

Let op: de taal waarin het bezwaar wordt gemaakt dient Nederlands te zijn. Eventuele bijlagen met correspondentie en/of een huurcontract mogen wel in het Engels zijn. Daarom kan het handig zijn om als je alle onderstaande stappen invult, in stap 8 iemand te machtigen (een vriend, vriendin, of een bedrijf). Deze kan dan nadat jij alle stappen hebt doorlopen het bezwaar in het Nederlands van jou overnemen. Dit is een service waar wij jou ook volledig mee kunnen helpen.

Zo maak je bezwaar bij de huurcommissie:

  1. Ga naar https://www.huurcommissie.nl/
  2. Klik op Procedure. Zie voorbeeld hier (opent in nieuw venster)
  3. Klik op Procedure starten. Zie voorbeeld hier (opent in nieuw venster)
  4. Klik op “Log in op MijnHuurcommissie en kies voor het gewenste formulier’. Zie voorbeeld hier (opent in nieuw venster)
  5. Log in met DigiD of Herkenning (zie voorbeeld hier). Heb je geen DigiD of E Herkenning, bijvoorbeeld omdat je een expat bent? Geen zorgen: in de volgende alinea (iets naar onder scrollen) lees je wat je moet doen dan.
  6. Eenmaal ingelogd, klik je op ‘Dien nieuwe procedure in’. Zie voorbeeld hier (opent in nieuw venster)
  7. In de volgende stap geef je aan over je de Huurder of de Verhuurder bent en ook welke procedure je wilt starten. Zie voorbeeld hier (opent in nieuw venster)
  8. In de volgende stap vul je de gegevens van de huurder in (zie voorbeeld hier). Ben jij een huurder, dan kan je ook in deze stap iemand anders of een bedrijf machtigen om de verdere bezwaarprocedure namens jou te regelen. Dit kan handig zijn als je geen Nederlands spreekt of allemaal erg veel moeite hebt om dit soort zaken te regelen. Zie voorbeeld hier (opent in nieuw venster)
  9. In de volgende stap vul je de gegevens van de verhuurder in. Zie voorbeeld hier (opent in nieuw venster)
  10. In de volgende stap kan je aangeven of de huurder nog in de woning woont. Soms is een huurder al verhuisd. Je kan tot 6 maanden na het einde van een huurovereenkomst nog bezwaar maken en dat gaat gelden met terugwerkende kracht (hiermee kan je een hoop geld terugkrijgen van de verhuurder). Zie voorbeeld hier (opent in nieuw venster)
  11. In de volgende stap vul je de gegevens van het huurcontract in en upload je ook je huurcontract. Zie voorbeeld hier (opent in nieuw venster)
  12. In de volgende stap vul je aan of er gebreken waren toen de huur startte en zo ja wat hierover gecommuniceerd is en wat eraan gedaan is. Aan het eind van deze stap verklaar je dat alles akkoord is en verstuur je het. Zie voorbeeld hier (opent in nieuw venster)
  13. In de laatste stap zal om een iDeal betaling gevraagd worden (€25,- als je huurder bent en €300,- als je verhuurder bent)

That’s it. De huurcommissie neemt de zaak in behandeling en neemt zowel met de huurder als de verhuurder contact op.

Zo maak je bezwaar bij de huurcommissie als je geen DidiD of eHerkenning hebt

Als je geen DigiD of eHerkenning hebt (bijvoorbeeld omdat je een expat bent) dan kan je je kan je bezwaar ook maken door een brief te sturen naar de huurcommissie. Maar let op: die brief moet in de Nederlandse taal geschreven zijn. Schrijf in een hele duidelijke brief waar je bezwaar tegen maakt (bijvoorbeeld een te hoge huur en/of onderhoudsgebreken die niet verholpen worden)

Stuur dan altijd de volgende zaken mee:

  • Ale mogelijke relevante bewijsstukken (correspondentie, foto’s van de gebreken, et cetera) toe (deze mogen ook in het Engels zijn)
  • Het getekende huurcontract (mag in het Engels zijn)
  • De gegevens van de verhuurder
  • De gegevens van jou als huurder

Verstuur die brief per post naar:
Postbus 16495
2500 BL
Den Haag

Hulp nodig?

Heb je liever dat iemand anders voor jou bezwaar maakt? Wij kunnen je hier ook mee helpen op basis van no cure no pay (je betaalt dus alleen als je in het gelijk wordt gesteld door de huurcommissie). Voor meer info, klik hier.