Welke documenten heeft een taxateur van mij nodig?

Moet jij een woning laten taxeren? Dan is het fijn als dat zo snel mogelijk gebeurt.

Jij kan helpen dit proces te versnellen door de taxateur al z.s.m. de documenten te sturen die hij nodig heeft voor de taxatie. Wij leggen je hier simpel uit wat je moet aanleveren bij de taxateur.

Wat en ook hoe je iets aanlevert verschilt per situatie. Kijk hieronder goed welke situatie bij jou van toepassing is.

Ik heb een huis gekocht die getaxeerd moet worden. Dit heeft de taxateur nodig:

Dit is heel simpel: de taxateur vraagt alle benodigde stukken op bij de verkopende makelaar en maakt ook met deze verkopende makelaar een afspraak om de taxatie opname te komen doen. Het enige dat jij moet doen is de taxateur van de volgende informatie voorzien:

  • Het adres van de woning die je gekocht hebt
  • Jouw geslacht, voorletters en achternaam. Dus bijvoorbeeld: de heer FPA van Kuijeren
  • Van jouw partner mag je dit ook meesturen, maar het hoeft niet. Aan 1 koper hebben we al voldoende info.
  • Jouw huidige officiële adres
  • Jouw telefoonnummer
  • Jouw e-mailadres
  • Ga je gebruik maken van Nationale Hypotheek Garantie (NHG)? JA/NEE
  • Een bouwkundig rapport als je een bouwkundige keuring hebt laten uitvoeren

Ik woon in een woonhuis dat getaxeerd moet worden. Dit heeft de taxateur nodig:

Woon jij in een grondgebonden woning (d.w.z. een ‘woonhuis’)? Dan hebben we goed nieuws: de taxateur heeft naast jouw persoonlijke gegevens GEEN documenten van jou nodig. Wat de taxateur wel van jou nodig heeft is het doel van de taxatie. Je kan jouw woning laten taxeren om de volgende redenen:

-We willen gaan verbouwen
-We willen een nieuwe hypotheek afsluiten
-We hebben een overbruggingshypotheek nodig
-We willen geld opnemen uit de overwaarde van ons huis
-We gaan uit elkaar/scheiden en ik wil mijn ex-partner uitkopen
-We gaan uit elkaar/scheiden en mijn ex-partner wil mij uitkopen
-Ik wil de woning terug verkopen aan de woningcorporatie
-We willen een erfenis vereffenen
-Ik moet gedwongen mijn woning verkopen van de bank
-Een andere reden, namelijk…..

Ga je verbouwen? Zorg dat ook dat je een verbouwspecificatie aanlevert bij de taxateur. Klik hier voor een voorbeeld van zo’n verbouwspecificatie.

Ik woon in een appartement dat getaxeerd moet worden. Dit heeft de taxateur nodig:

Woon jij in een appartement? Dan heeft de taxateur weer jouw gegevens + het doel van de taxatie nodig, maar dit keer ook een hele rits documenten. En dat zijn de volgende documenten/info:

-De hoogte van de maandelijkse VvE bijdrage exclusief eventuele stookkosten
-Splitsingsakte(s)
-MJOP (MeerJarenOnderhoudsPlan)
-Indien er geen MJOP is, dan een polis opstalverzekering of een ander document waar de herbouwwaarde van het complex op staat
-De meest recente jaarrekening
-De meest recente notulen VvE
-Ga je verbouwen? Dan moet je ook een verbouwspecificatie mee sturen

Tip: veel wat grotere VvE’s hebben een eigen inlogomgeving waar men zo al deze stukken kan vinden en downloaden. Heb je deze niet, stuur dan even deze mail naar de VvE beheerder.

Schematisch ziet dit er dus allemaal als volgt uit:
(Klik op het schema hieronder deze in het groot in PDF te openen)

Vragen en meer hulp:

Waarom heeft de taxateur geen documenten van mijn huidige woonhuis nodig?
Alle benodigde stukken van een woonhuis kan de taxateur zelf via zijn systemen opvragen en inladen in het taxatierapport. Denk aan het eigendomsbewijs, energielabel, bodeminformatie, kadastrale info, etc.

Hoe weet je of je in een woonhuis of in een appartement woont?
De meeste appartementen hebben een vereniging van eigenaren. Is die er niet en twijfel je? Dan is de vraag: is jouw woning van de fundering tot en met het dak volledig van jou? Zo ja, dan heb je waarschijnlijk een woonhuis. Bel gewoon even naar jouw taxateur. Hij kan in zijn systeem direct zien of jij een woonhuis of een appartement hebt.

Hoe kom ik aan een duidelijk overzicht/schema waarin ik zie wat ik moet opsturen naar mijn taxateur?
Een heel mooi duidelijk schematisch overzicht hiervan vindt je hier.

Wat voor doelen/redenen zijn er voor een taxatie (buiten koop om)?
Dat hebben we allemaal heel netjes in dit schema voor je op een rij gezet.

Hoe kom ik aan de documenten van de VvE?
Veel VvE’s hebben een inlogomgeving waar je deze eenvoudig kan vinden. Wat je ook kan doen is deze voorbeeld mail gebruiken om jouw VvE beheerder te vragen om de juiste documenten naar jou te mailen.

Hulp nodig of wil je snel je woning laten taxeren?
Klik dan naar onze taxatiepagina of neem contact met ons op.

Advies op maat?

Laten we kennismaken, we zijn je graag van dienst.